søndag 30. september 2007

Windows koster penger - Linux tar tid (og kan også koste)

Mange er opptatte av å sammenligne operativsystemene Windows og Linux. Noen hevder at Linux absolutt er å foretrekke, ikke minst fordi det her finnes mye som ikke koster ei krone. Jeg aner også snev av denne oppfatningen i vår lille bloggerverden ;o). Dette interesserer meg og jeg har derfor "gravd" litt i emnet. Jeg tror jeg har forstått noe, og aner mine egne standpunkter. Disse er noe løselig etablert, men jeg våger meg ut i diskusjonen;

Windows koster ganske mye, men man får en ferdig pakke. I Linux-verdenen finnes et utall forskjellige operativsystemer. Du må selv finne det systemer som best dekker dine brukerbehov. Du har likevel ingen garantier for hvordan dette systemet fungerer i forhold til omgivelsene (pc, programvare). Risikoen for å bli plaget er relativt stor. Det er heller ikke slik at alle Linux operativsystemer er gratis, de "rikeste" versjonene må du betale for.

En fordel med Linux er at det er et mere stabilt system enn Windows. Dette gavner ikke den gjengse bruker så lenge brukervennligheten er relativt dårlig. Linux blir, slik situasjonen er i dag, gjerne for avansert for menigmann. I de fleste virksomheter (og i hjemmene) blir valg av operativsystem en ganske uvesentlig del i forhold til virksomhetens primæroppgaver. Hvem har da ressurser til å bruke tid på å plages, når det allerede finnes gode løsninger på markedet? Tid er også penger!

Forsknings- og utdanningsdepartementet (FUD) har oppfordret skolene til å velge billigere operativsystemer enn Windows - Linux blir da alternativet. På den ungdomsskolen mine barn har gått, valgte de for noen år siden å følge denne oppfordringen. Pr. i dag er de fornøyde med Linux, men veien hit har vært lang og krunglete. Skolen har konkludert med at det hadde vært like billig å kjøpe Windows. De ville da ha unngått mange irritasjoner, frustrasjoner, problemer og unødig tidsbruk - og de vet ikke hva framtiden bringer. Ressurskrevende greier! Skulle dette fungert måtte FUD ta et ansvar i forhold til valg/utvikling av EN gyldig standard, slik at enkeltskolene hadde sluppet unna prøving og feiling.

Min foreløpige konklusjon er at Linux pr. i dag er for spesielt interesserte som har kjempegod tid. I de fleste kretser der tid er lik penger, taper Linux.

Jeg føler meg på litt gyngende grunn, men med håp om en stimulerende diskusjon, hevder jeg at; Når "dugnadsbevegelsen" Linux har utviklet like brukervennlige løsninger som Windows, så koster dette penger. "In the real life" blir det derfor noe naivt å hevde at Linux er gratis... ;o))

6 kommentarer:

Andrej sa...

Det var en fantastisk reklame for Microsoft! Jeg er veldig uenig med deg i det du sier om Linux. :)

datapeter sa...

Det trenger ikke være vanskelig å bruke noe annet enn Windows i skolen. En Mac er f.eks. trolig mer mer fornuftig og brukervennlig for både ferske og erfarne brukere av datamaskin. Et eksempel er Huseby skole i Trondheim. I tillegg til å være en av de beste i bruk av IKT i skapende arbeid, bruker også hele skolen Mac, i samarbeid med Apple.

Grete sa...

:o)) Jeg er i utgangspunktet ingen Microsoft-fan. Vi har faktisk gjort oss mange erfaringer med Linux her på hjemmebane. På godt og vondt. Konklusjonen er at Linux ble for tidkrevende, i hvert fall for å få dekket våre behov.

Dette tror jeg er grunnen til at veldig mange velger Windows, synd men slik er det.

Jeg er imidlertid oppriktig interessert i meningsutvekslinger rundt dette emnet; så hvorfor velger ikke flere virksomheter Linux?

Grete sa...

Til Peter; Jeg tror du har helt rett når det gjelder Mac! Mac-os, representeres, i likhet med Windows, av et selskap som gir en standard. Dette er også et produkt som du betaler for. Leverandører av hardware og periferutstyr har heller ikke problemer med å forholde seg til disse standardene. Som Linuxbruker må du i langt større grad orientere deg selv om hvilket operativsystem som passer best. Du går også en usikker framtid i møre i det du skal kjøpe nytt periferutstyr eller hardware. Vil dette være kompatibelt med Linux? Du vet det ikke før du prøver. Forøvrig har Apple, i sin tilpassing til Windows, nå gjort det mulig å kjøre Windowsprogrammer (crossover Mac).

Mitt store poeng er at det som er gratis ikke nødvendigvis blir det billigste i bruk......

Thomas sa...

Du har gode (og kjente) argumenter for å holde på noe som fungerer godt - Windows.
Utviklingen av Linux er imidlertid nå kommet så langt, f. eks. med Ubuntu som jeg kjenner best, at dette operativsystemet med programvare er like enkelt å bruke som Windows.
Siden Windows bare er en dårlig etterligning av MacOS, og enkelte Linux-miljøer (Ubuntu med flere)endelig har skjønt hvor viktig brukervennlighet er, er min vudering at vi nå er kommet dithen at det ikke spiller noen rolle hvilket OS jeg/vi bruker. Programmene kan være de samme (OpenOffice, nettlesere, bilde-, lyd- og videoredigeringsprogram, pedagogiske program).

Jeg ville kaste bort mest tid med Mac, fordi det for meg er mest ukjent, men tilvenningsfasen ville forhåpentligvis bli kort.

Thomas sa...

Se innlegg hos Cecilie:
http://cecilieikt.blogspot.com/2007/09/nasjonalt-kompetansesenter-for-fri.html