fredag 28. september 2007

Er vi tyver ??

Jeg (og også dere andre) driver å "stjeler" bilder som vi legger inn i bloggene våre. Vi oppgir ingenting om rettighetshavere.....

Huff, huff, hvilken moral er dette?

Da vi laget vår digitale avis, ble det fremhevet at rettighetshaver skulle oppgis i en bildetekst. Hvordan er det egentlig i dette mediet? Hva sier du, Thomas? Jeg spør fordi jeg, i min uerfarenhet, nødig vil påføre mine fremtidige elever en slik eventuell umoral.

Ups, nå har jeg gjort det igjen...... ;o))

5 kommentarer:

Silje sa...

Ja, d kan man si! Fint at du tok opp akkurat dette:) Jeg har også tenkt noe over det, men kommer ikke frem til noe svar. Men på en eller annen måte er jo disse bildene kommet ut, slik at man lett kan finne de. Kan det være slik at det er lov? Husker også en diskusjon vi hadde om å legge ut bilder på for eks. facebook, og at de da var "tilgjenelige" for alle.

Grete sa...

Jeg var antakelig ikke til stede da bilder på Facebook ble diskutert. Vi får vente å se om noen kommer med en løsning til oss....

Thomas sa...

Greie regler finnes i lov om åndsverk og opphavsrett, men de synes vanskeligere å praktisere på nettsider og blogg enn i papirtekster. Når det gjelder de siste, er det ofte eksplisitte krav om kildereferanser.

Hvis jeg legger ut et bilde, har jeg intet imot at andre bruker det i sin blogg/på si nettside, men jeg forventer at de oppgir link til mitt nettsted.

For mange av de bildene vi finner med bildesøk gjelder at vi ikke kan vite sikkert om vi kan bruke bildene eller ikke. Mens jeg holdt på med denne kommentaren, gjorde jeg noen søk. Jeg er nokså sikker på at Veronica fra Thor Heyerdahl videregående skole avdeling Gloppe ikke har imot at jeg viser frem bildet hennes og fotoutstillingen - bare jeg linker til den.

De fleste av oss bør bli flinkere til med link å oppgi hvor vi har funnet bilder vi bruker.
Takk for påminnelsen.

Thomas sa...

Noen bilder kan vi "åpenbart" bruke fritt, f. eks. slike som reklamerer for nettsider/ nettressurser.
Andre mer kunstneriske bilder er like "åpenbart" beskyttet og kan ikke brukes.
For de fleste bilder må vi bruke skjønn. Hvis vi er i tvil, kan vi ikke bruke det. Hvis vi har all grunn til å tro at eventuelle rettighetshavere ikke har noe imot vår oppmerksomhet og link til deres bilde, må vi kunne bruke det.

Vær oppmerksom på at "gamle" lover og praksiser ikke alltid fungerer like godt for digital publisering. På den ene sida skal åndsverk beskyttes, på den andre er det synd hvis regler for fysisk fremstilling urimelig skal begrense digitale kreasjoner.

jeanette tranberg sa...

En løsning er å bruke bilder merket med Creative Commons. Slike bilder kan man finne blant annet på:

Creative Commons Search
Yotophoto
Flickr

Lykke til - Jeanette på Diginalet