torsdag 6. september 2007

PC til alle - trasige greier?

Avisa Nordland publiserte 28.08.07 en artikkel om ledningskaoset som rår ved Bodø videregående skole, når samtlige elever har fått hver sin PC fra fylkeskommunen.

Jeg har full forståelse for frustrasjonen som knytter seg til at det fysiske miljøet ikke er tilstrekkelig utrustet for å ta imot alle disse PCene. Det kan virke noe korttenkt at det ikke er tatt høyde for dette i forkant av PC-drysset.

Men, er det dette som er det virkelige problemet? ikke vet jeg. Imidlertid sporer jeg en skjult agenda, for det er jo virkelig trist at et slikt løft bare får negativ omtale. Det negative fokuset har også vært framhevet i ANs lokal-TV. Jeg får et inntrykk av at PC-drysset bare er en stor plage for elever og lærere. Kan dette stemme? Er det bare trasig at samtlige elever nå har en unik mulighet til å utvikle sine digitale ferdigheter? Og hvem er det en plage for? Hvem er det egentlig som har definert denne plagen? Og hvorfor i alle dager degraderer læreren seg selv til å bli stikkontaktadministrator?

Se ANs artikkel:
http://www.an.no/nyheter/article2956331.ece

2 kommentarer:

Beate sa...

Jeg er litt enig med deg der. Det kan selvfølgelig være litt irriterende at ikke alt utstyr er på plass når man setter i gang med et slikt opplegg, men hvor vanskelig kan det være å få til en løsning på dette problemet? Det finnes jo midlertidige løsninger inntil de permanente er på plass. Nei, legg fokus der det bør være!!!

Grete sa...

Fokus blir for meg et nøkkelord. jeg har en opplevelse av at enkeltlærere ofte setter galt fokus i media. Dette negative fokuset gavner ingen og bidrar til å undergrave lærernes status. Vi bør tenke på hvilke signaler vi ønsker å sende ut til elever, foresatte og omverdenen forøvrig.