søndag 30. september 2007

Ansvarlig for innkjøp - JEG !???!

Noen av oss kan i framtiden få stillinger i skoleverket som innebærer ansvar for vurdering og innkjøp av datautstyr. I så måte kjenner jeg at jeg blir litt "svett". Med det tekniske språket som verserer og alle mulighetene (også for å gjøre feilvurderinger), ser jeg det som krevende å skaffe seg en god oversikt. Utgangspunktet for innkjøp av datautstyr må være et nøye definert behov. I neste omgang skal man bevege seg ut i dette store og "skumle" datamarkedet og vurdere innkjøp. I disse to fasene må man også ta hensyn til skolens økonomi. Jeg kjenner redselen for å trå feil kommer krypende, og ser ikke helt at jeg har tilstrekkelig kompetanse på området.

Men det finnes råd; Utdannings- og forskningsdepartementet har utgitt en innkjøpsguide som kan være til stor nytte for skolen. Kanskje spesielt der de enkelte beslutningstakerene innehar variabel grad av kompetanse på området.

Se selv;
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/ufd/bro/2005/0001/ddd/pdfv/266699-innkjopsguiden.pdf

I tillegg er det utgitt en egen ordliste til innkjøpsguiden. Perfekt for oss som ikke alltid føler at vi behersker språket;

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/Ryddemappe/kd/norsk/tema/utdanning/ikt/IKT_Ordliste-til-innkjopsguiden.html?id=416730

1 kommentar:

Thomas sa...

Konkret og nyttig. Her er det også mye å hente til arbeidskrav 5. Kanskje vi i utforminga av dette arbeidskravet skal tenke mer oppdrag eller prosjekt? Du/dere skal lage en slik forenklet guide?